Amerikanske donuts

Sådan laver du en god madplan

Jeg har tidligere skrevet om, hvordan den travle hverdag som børnefamilie kræver planlægning, når det kommer til aftensmad. I mit indlæg herom gennemgår jeg forskellige måder at få styr på aftensmaden og indkøbene på.

LÆS INDLÆGGET: Planlægning af aftensmad i en travl hverdag 

Én måde er at lave sine egne madplaner.

Dette ved jeg er noget mange familier sværger til eller har en ambition om at få gjort. Men tit kan inspirationen og kreativiteten måske godt lige mangle og man går kold i at lave de samme retter igen og igen.

I dette indlæg deler jeg mine bedste tips til at få lavet spændende og varierende madplaner, som passer til børnefamilier.

En god madplan er for mig en kombination af flere ting. Den skal være nem at gå til og indkøbene skal kunne klares i en normal dagligvarebutik.

Derudover skal den være økonomisk: råvarerne skal genbruges, så det hele bliver brugt op og man ikke i slutningen af ugen har overskudsmad, som man ender med at smide ud.

Retterne skal være varierende og afspejle årstid og sæson og leve op til en sund og alsidig kost. Men det skal også være mad, hvor der er plads til de ting man finder nydelse i – f.eks. en dag med hotdogs eller hvidløgs baguette til tærten (yes, de der frosne gluten-bomber med hvidløgssmør til 4 kr. i supermarkedet!)

En af ugens dage skal retten også være noget min mand kan lave eller lune selv, når han er alene med vores søn og jeg arbejder sent.

Endeligt skal retterne kunne laves på max. 45 min., men allerhelst på bare 20-30 minutter (med få undtagelser, hvor maden er “simremad” på de dage jeg har tid til det).

De madplaner du ser i dette indlæg opfylder dette.

Så hvordan laver man madplaner, der lever op til dette?

Der er flere ting man kan gøre.

 

1. Planlæg til et overskueligt antal dage

Et godt tip er at planlægge din madplan til et afgrænset antal dage, så det heller ikke bliver for uoverskueligt at handle ind til og for fastlåst. Jeg kan godt lide at køre med madplan mandag-torsdag og så i weekenden lave en selvstændig madplan, hvor jeg tager forbehold for, at vi f.eks. har gæster, spiser ude, har lyst til at bestille burger osv.

Hos os giver det en ro, at hverdagene er planlagt helt præcist, når det kommer til aftensmaden. Det er mandag-torsdag at jeg har behov for min madplan, som du også kan se på de madplaner jeg deler her.

 

2. Sæt tid af til at lave madplanen

Det er en god idé at have en fast dag, hvor man sætter sig ned og får lavet sin madplan.

Hos mig er det lørdag eftermiddag, hvorefter jeg bestiller alle indkøb på ‘nemlig.com’ til levering søndag aften. Min levering fra ‘nemlig’ skal række til alle vores måltider frem til fredag eftermiddag, hvor jeg tager turen i Føtex med Isak og køber fredagsslik og lidt ekstra god mad til weekenden.

 

3. Byg din madplan op med ting du allerede har i køleskab og fryser

Jeg gør som oftest det, at jeg først og fremmest ser på, hvad jeg allerede har liggende i køleskabet og fryser.

Måske har du allerede en halv pose rodfrugter liggende, en pakke kyllingefars i fryseren eller masser af forskellige grøntsags- og salat i overskud. Eller kogte kartofler der ikke blev spist op i weekenden. Lad de ting indgå i nogle af ugens kommende måltider.

I og med jeg laver min madplan lørdag og har handlet til weekenden fredag, så er der allerede lidt i madvarer i køleskabet jeg kan tage udgangspunkt i og ofte har jeg frosset rester ned eller fersk kød, der har været på tilbud.

Denne uge skal vi f.eks. have biksemad, hvori en rest flæskesteg fra fryseren indgår.

 

4. Bliv inspireret

Inspiration til retterne finder jeg bl.a. i madmagasiner. Jeg er rigtig glad for magasinet “Spis Bedre”, hvor der er mange lækre og sæsontilpassede middagsretter. Det er dog sjældent, at jeg følger opskriften fra ende til anden. Jeg udskifter ofte enkelte råvarer, tilføjer noget andet jeg lige har eller udelader ingredienser, så det hænger sammen med den øvrige madplan. På den måde undgår jeg at købe én enkelt ting, som ikke bliver spist op. Tzaziki behøver ikke blive lavet på græsk yoghurt, men kan også være lavet på yoghurt natural, hvis du i forvejen har det. På den måde undgår du at skulle spise dig igennem de 2 kg græsk yoghurt, der er i de spande, supermarkedet sælger.

Jeg lader mig gerne inspirere, men ikke diktere.

 

Madlavning er for mig en kreativ og hyggelig proces, og derfor bruger jeg også min kreativitet til at sammensætte ugens madplan. Her får jeg som nævnt input fra magasiner, men det kan også være fra andre madblogs eller et billede af en lækker ret på de sociale medier. Så tager jeg gerne et ‘screenshot’ og gemmer billedet, så jeg kan huske det, når jeg sidder med madplanen.

Herefter tager man udgangspunkt i råvarerne og sætter retterne sammen. Det er sjældent, at jeg planlægger, at en salat skal indeholde noget specifikt. Der bruger jeg, hvad jeg har – et æble, nogle nødder, en rest rødkål og lidt saft og eddike rørt sammen og man har en lækker rødkålssalat. Har du nogle tørrede bær kan de også komme i. Udnyt råvarerne fuldt ud ved at lade dem gå igen. Brug ½ squash i en wokret og den anden halvel i en tærte. Brug ½ svinemørbrad til bøffer og den anden halvdel i en gryderet dagen efter. Byg madplanen op med tanke for, at du får brugt så meget som muligt.

Til sidst bliver mine madplaner skrevet ned og sat frem i køkkenet, så man nemt kan se – og glæde sig til – hvad der skal spises i løbet af ugen.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Amerikanske donuts