Gravid som 22-årig - og 27-årig

Rugbrødsboller m. græskarkerner og squash

Jeg har den seneste tid for alvor kastet mig over, at det brød jeg bruger i madpakkerne skal være hjemmebag.

Først og fremmest synes jeg hurtigt, at man kører træt i supermarkedets sandwichbrød, dernæst er det langt mere budgetvenligt (jeg har regnet ud at disse koster 2,40 kroner pr stk.) at bage selv og så smager det af SÅ meget mere!

Disse rugbrødsboller er store og super mættende. Og så er de på ingen måde tørre! De er de perfekte sandwichboller til dage, hvor der gerne må være lidt ekstra mæthed eller bare til at variere det mere lyse brød, som en sandwich ofte består af.

Jeg har bagt rigeligt til fryseren, men de blev også spist til frokosten herhjemme i dag med fyld af den lækreste hønsesalat, sprødt bacon og masser af grønt. Uhm.. Så bliver det næsten ikke mere lækkert!

Opskrift på rugbrødsboller m. græskarkerner og squash (ca. 12 stk. meget store rugbrødsboller)

Arbejdstid: ca. 1½ time (inkl. hævetid og ovntid)

 

Ingredienser

1 kg rugbrødsblanding (jeg har brugt “VORES kernerugbrød”)

25g gær

7½ dl vand (lunken – temperer vandet ved at blande 5½ dl koldt vand fra hanen med 2 dl nykogt vand)

175g revet squash eller græskar (sorten du bruger kan sagtens varieres)

1½ dl græskarkerner

 

Sådan gør du:

Udrør gæret i vandet i en stor skål.

Tilsæt rugbrødsblanding og den revne squash på samme tid og rør det sammen med en grydeske til melet er vådt.

Rør din rugbrødsdej med en håndmixer med dejkroge på i 5 minutters tid. Brug evt. røremaskine, hvis du er heldig at have sådan en.

OBS! Mængde af gær og vand KAN variere lidt alt efter hvilken type og mærke rugbrødsblanding du bruger. Tjek vejledningen på det produkt du har købt. 

Beklæd to bageplader med bagepapir.

Dejen er fugtig og klistret – det skal den være!

Fordel 6 klatter rugbrødsdej på hver bageplade og form dem runde med dine hænder (for størrelse og placering på bagepladen se billederne ovenfor).

Drys rigeligt græskarkerner på hver rugbrødsboller og fordel græskarkernerne lidt med fingrene og tryk dem forsigtigt lidt ned i dejen.

Dæk hver bageplade med et rent viskestykke og lad rugbrødsbollerne hæve ved stuetemperatur i 45 minutter.

Tænd ovnen på 175 grader varmluft. Bag begge plader i ovnen på én gang i 25 minutter.

Lad rugbrødsbollerne afkøle helt inden du skærer dem over.

TIP! Undgå madspild: Når du tager rugbrødsbollerne fra bagepladen vil en del af de nu ristede græskarkerner falde af på bagepladen (bare rolig – der er rigeligt der bliver tilbage på rugbrødet også). Saml dem i en lille tupperware-bøtte og brug dem som drys ovenpå havregrød, yoghurt eller en salat. De smager SÅ godt og du undgår madspild.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Gravid som 22-årig - og 27-årig