Madplan til 4 dage

Rabarbersaft (uden kogning)

Rabarbersæsonen er for alvor over os og hvis du er så heldig at have adgang til at høste nogle af de lækre rabarberstængler, så er der her verdens nemmeste opskrift på læskende rabarbersaft til de varme forårsdage.

LÆS OGSÅ: Rabarbersæson – og alt du skal vide om rabarber

Indrømmet – med denne opskrift springer man nok over hvor gærdet er lavest, og der skal også bruges en del af saft til den færdige drik, når man bruger denne opskrift. Men sådan må det altså godt være nogle gange. Hvis du bare skal have saft i en fart, så er denne måde utrolig nem.

Skal man lave større mængder saft som skal konserveres og gemmes over længere tid, så anbefaler jeg naturligvis, at man går i gang med “rigtig” saftkogning.

Men her skal det være nemt og ligetil.

Opskrift på 1 liter rabarbersaft (ublandet – opblandet ca. 2 liter)

Arbejdstid: 15 minutter + 1 døgn i køleskab

 

Ingredienser

1 liter rabarber – rengjort, halveret og snittet i stykker á ca. 3 cm længde

1 liter kogende vand

600g sukker

1 tsk nonoxal (læs mere om det HER)

Evt. atamon til konservering af flasker

 

Sådan gør du:

Kom rabarberstykkerne i et stort sylteglas – det skal kunne rumme minimum 2 liter – sammen med sukker og nonoxal. Overhæld det med kogende vand og rør rundt i blandingen så sukkeret opløses.

Sæt låg på og stil glasset i køleskab og trække i ca. et døgn.

Skold et par store glasflasker og skyl dem evt. i en smule atamon inden du hælder rabarbersaften på.

Opbevar saften i køleskab.

Blandes til drikkeklar saft med vand i forholdet 1:1.

TIP! Opbevar saften i køleskab i op til 10-14 dage. Saften kan også bruges i drinks – prøv f.eks. at blande den med cava. Eller lav læskende og farverige isterninger af den som kan friske vandkaraflen op.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Madplan til 4 dage