Hjælp! Min baby skal starte på mad

Grødsmoothie m. mango/pære (+4 mdr.)

Denne opskrift giver den dejligste milde grødsmoothie med jævn og blød konsistens.

Opskriften er udarbejdet til at komme i genanvendelige smoothieposer uden at smoothien bliver tyk eller klumpet af et par døgn i køleskab. Perfekt at have med på tur til det lille barn eller som en hurtig morgenmad baby selv kan sidde med.

Jeg tilsætter smoothien en smule valnøddeolie, som gør den mere energitæt og får kalorieindholdet lidt op. Valnøddeolie køber jeg i føtex og det har en dejlig mild og let sødlig smag. Du kan naturligvis bruge andre typer olie, men det er en af de olier, som jeg bestemt anbefaler til babys mad generelt – det kan også røres op i andet grød og mos. Det anbefales, at man varierer den type fedtstof baby får.

POSERNE jeg bruger her er genanvendelige klemmeposer af mærket Doodlebags som bl.a. forhandles hos Babysam (KLIK HER).

For flere gode opskrifter til de mindste og hverdagsinspiration følg mig på Instagram (KLIK HER).

Opskrift på grødsmoothie m. mango, pære og hirseflager (5 x 100ml smoothie)

Arbejdstid: 15 minutter

Anbefalet alder: Fra 4 mdr.

 

Ingredienser

150g pære, skrællet og befriet for kernehus og skåret i tern

150g mango, skrællet og skåret i tern (kan sagtens være mango fra frost – det bruger jeg)

5 dl vand

1 dl hirseflager

0,25 dl valnøddeolie eller anden olie med mild smag (kan udelades)

 

Sådan gør du:

Kom pære- og mangotern i en lille gryde og dæk dem med rigelgit vand (ca. 5 dl – men mere hvis nødvendigt).

Bring i kog, og kog ternene til de er bløde og tag gryden af varmen.

Hæld 2 dl af kogevandet fra i en kande eller skål. Det skal du bruge om lidt. Resten kasseres.

I gryden tilsætter du hirseflager, og blender frugttern og hirse grundigt sammen med en stavblender. Konsistensen skal være helt fin og uden klumper eller store stykker hirse.

Tilsæt herefter de 2 dl kogevand samt olie og rør det ud i grødmosen, så konsistensen bliver helt ensartet.

Smoothien er meget tynd i konsistensen. Det skal den være, da den tykner en smule, når den køler af.

Fordel i genanvendelige smoothieposer og kom straks i køleskab.

Holdbarhed i køleskab: 3-4 døgn

16 kommentarer

  • Cindie

    Ser godt ud! Kan man bruge fuldkorns risflager i stedet for hirseflager? Kan se du bruger det i flere smoothie opskrifter 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Forstadsmor

      Hej Cindie,
      Ja det kan du godt. Bare husk anbefalingerne omkring ris i kosten til de små – så kun i en varieret kost 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Rikke

    Tak for en god opskrift, jeg havde ikke hirseflager og lavede den med havremel, lidt mindre end en dl – det fungerer fint bare til info hvis nogen ikke har det hjemme😉

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Forstadsmor

      Så dejligt du også synes opskriften er god 🙂 Denne her og så den med æble-kanel er min søns favorit. Skarpt forfulgt af den med pina colada smag 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Mia

    Hej:) tusind tak for de dejlig inspirerende opskrifter:)
    Ved du om man kan tilføre modermælkserstatning og så komme dem i fryseren?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Forstadsmor

      Hej Mia
      Dejligt opskrifterne kan bruges 🙂
      Jeg ved ikke hvordan det er med MME og frysning og optøning. Så det tør jeg ikke udtale mig om 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Annebeth

    Fantastisk med opskrifter på grødsmoothie – jeg har et par tvillingedrenge, der er vilde med den her!
    Kan man bruge opskriften som en form for grundopskrift og erstatte med en anden slags frugt for at få flere smagsvarianter?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Forstadsmor

      Hvor er det skønt med tilbagemelding på opskriften – tak for det! Dejligt de hitter hos dine drenge.
      Du kan godt bruge opskriften som grundopskrift og udskifte mængden af frugt med andre slags 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Line

    Hej
    Kan man mon bruge æble i stedet for pære? Og hvor meget hirsemel ville du bruge i stedet for den mængde flager?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Forstadsmor

      Hej Line det kan du sagtens – æbler er dog ofte lidt mere syrlige end pære. Og det er netop pæren jeg derfor synes går rigtig godt med mango. Men er sikker på de også vil blive gode med æble i.
      Jeg ville gå efter ca. 0,8 dl hirsemel.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Helene

    Hej. Er det muligt at bruge havregryn hvis man ikke lige har hirseflager? har hirsemel, kan det bruges? Det ser vildt lækkert ud 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Forstadsmor

      Hej Helene
      Begge er fine alternativer. Du kan bruge samme mængde 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Louise

    Hej 🙂
    Tak for god inspiration og lækre opskrifter!
    Tror du man kan bruge hirse mel i stedet for hirseflager?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Forstadsmor

      Hej Louise
      Tak for de pæne ord – er rigtig glad for du synes godt om min blog 🙂
      Det kan fint erstattes med hirsemel, men måske du skal komme en lille smule mindre af det i.

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sara

    Hej 🙂 de ser virkelig lækre ud!

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hjælp! Min baby skal starte på mad