Chokolademuffins

Min rengøringsplan

Når man har et hus med 250 kvm fordelt på 3 etager, børn og en hund, ja, så er rengøringen altså en tidskrævende og stor opgave. Det kan nemt blive uoverskueligt og jeg er typen, der foretrækker et rent og præsentabelt hus (ja, ja måske lidt ambitiøst, når der altså også bor en 4-årig, der er glad for sand og en hund med kæmpe pels i hytten..).

Det er ingen hemmelighed, at jeg er glad for lister, skemaer og planer. Det giver overblik og hjælper mig til at få tingene gjort.

Så derfor har jeg selvfølgelig også en plan for min rengøring af vores hus. Den har jeg lagt lidt glimt ud af på min instagram story, hvilket har betydet efterspørgsel på om jeg mon ville dele planen. Og det vil jeg gerne – sammen med lidt forklaring om, hvordan jeg bruger den og gode råd til hvordan du kan lave et lignende overblik.

Min plan kan du se ovenfor her.

Den gælder for 4 uger og så starter jeg forfra igen.

Min plan indeholder kun opgaver i hverdagene. I weekenden har jeg primært opgaver i haven og så holder jeg fri med familien. Du kan med fordel sprede opgaverne ud over alle ugens 7 dage.

Selve skemaet har jeg lavet som en collage på et stykke karton. Jeg har købt noget farvet papir og klippet ud i små firkanter, som opgaverne er skrevet på. De er limet på det store stykke karton, men kan altså “trækkes af” og udskiftes, hvis jeg vil ændre i planen.

Min plan er bygget op omkring støvsugning af huset. Det gør jeg mandag og fredag, og så har jeg derfra fyldt opgaver ind på de øvrige dage. Der er naturligt nok nogle opgaver der går igen hver uge, og så er der nogle jeg kun gør hver 2. eller 4. uge.

Mandag støvsuger jeg altid hele huset. Jeg gør også vores gæstetoilet (hvor Isaks håndvask ofte foregår) rent. Derudover kører vaskemaskinen næsten nonstop om mandagen. Der bliver alt tøj vasket og hængt op/tørretumblet.

Tirsdag er der skiftende rengøringsopgaver fra uge til uge – f.eks. gør jeg én uge køleskabet rent og en anden uge rengør jeg overflader i bryggerset (dvs. borde, skabslåger og evt. vægge/vægfliser/døre). Hveranden uge vasker jeg vores sengetøj.

Onsdag støver jeg af og vander blomster. Hveranden uge vander jeg desuden kaktusser/sukkulenter. Onsdag er også fast dag for at lægge vasketøj sammen. Det passer med, at tøjet der er vasket om mandagen nu er tørt.

Torsdag laver jeg altid madplan for den kommende uge. Jeg tjekker hvad vi har af mad i køleskab, fryser (indholdet af fryser har jeg også en liste over, så jeg ikke skal stå og rode i den) og køkkenskabe. Jeg handler herefter det nødvendige ind hos ‘nemlig.com’ og sætter det til levering om søndagen eller mandag. Kommer jeg så i tanker om noget mere vi har brug for i løbet af weekenden, kan jeg tilføje det til min bestilling. Torsdag har jeg også en enkelt rengøringsopgave, der er forskellig fra uge til uge.

Fredag støvsuger jeg og så vasker jeg desuden gulvet på begge vores badeværelser/toiletter. Jeg vasker også vores gulve i kælderen. Vi har en beboelig høj kælder (der er vinduer i værelserne), hvor især vores hund meget løber ind og ud fra haven, og hvor vores bryggers også er. Der samler sig derfor lidt ekstra skidt på de gulve. Vi har to (hvide) trapper i huset, som jeg også vasker grundigt her. Begge toiletter/badeværelser bliver gjort rent.

Planen hænger på vores køleskab, og jeg har en(blå) magnet jeg flytter med alt efter hvilken dag, jeg er kommet til.

9 kommentarer

  • Niels

    Savner lidt mere energibevidsthed, forstået således, at der vaskes om natten osv.
    Ideen med at visse kærneting i uge-rytme, 2-uger hhv 4 ugers rytmen er rigtig god.
    Med inspiration fra dig, vil jeg lave en plan der passer vores liv.
    Fortsæt endelig med dit gode arbejde

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Forstadsmor

      Rigtig gode pointer Niels. Jeg går jo hjemme, så jeg vasker altid midt på dagen, hvor elpris belastning på elnettet er lavere. Dejligt du kan bruge idéen med at sætte opgaverne i system 🙂
      KH.
      Theresa

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Sarah

    Hej!
    Hvor mange timer bruger du om dagen på rengøring?

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Julie

    Hej forstadsmor 🙂
    Fantastisk idé at gribe rengøring ad på den måde!
    Det skal jeg da 100 % prøve af om det ville fungere for mig!
    Hvad er mål på det store stykke karton og på de små?

    Og tak for nogen gode opskrifter 🙂

    Vh Julie

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Forstadsmor

      Hej Julie
      Beklager mit meget sene svar, men din kommentar var blevet markeret som ‘spam’.
      Tusind tak for de pæne ord! Er glad for at du kan lide min blog 🙂
      Karton måler 38×24 cm og de små lapper måler 5x7cm.
      KH. Theresa

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Melina

    Hej Theresa! Tak for at dele! Jeg elsker din blog ❤️.
    Kh, Melina

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Forstadsmor

      Hej Melina
      TAK for de pæne ord. Er glad for du synes om den 🙂
      KH. Theresa

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • Ditte

    Hej
    Jeg er ny, og faldt lige over denne post. Må jeg spørge, om du også kører denne plan, når du ikke er på barsel (har du et alm 37 t arbejde)?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Theresa Lange

      Hej Ditte og velkommen forbi min side 🙂
      Denne plan er en “mor-på-barsel” plan, hvor jeg har prioriteret at tage alt rengøring i løbet af ugen og så kunne holde fri fra det huslige, når min mand er hjemme i weekenden. Jeg vil snarest udgive inspiration til en rengøringsplan i print-venlig udgave, som passer til når begge forældre arbejder 37 timer.
      MVH
      Theresa // forstadsmor

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Chokolademuffins