Torskerognsmousse til de mindste (+6 mdr.)

Frokostinspiration til baby

I dette indlæg kan du få idéer til babys frokost fra 6 mdr.

Frokosten kan både bestå af hjemmelavede og købte ting, og der er faktisk et hav af muligheder for at give også det helt lille barn en spændende og varieret frokost.

For at begrænse barnets indtag af salt, er jeg stor fortaler for at man selv laver store portioner af ting, der er uden salt og som giver god mæthed. De kan “lægge bunden” og gøre barnet mæt og så kan der godt gumles på snackspegepølser og prøves lidt ost og lignende. Med mit første barn følte jeg ofte, at det kan være en jungle at navigere mellem alle de ting barnet ikke må få eller som man skal begrænse indtaget af mens de er helt små, og samtidig opfordres man til at præsentere barnet for en masse forskelligt mad.

Det er lidt svært, hvis man føler, at man kun sidder tilbage med at kunne give barnet klatkager at hjemmelavet gulerodsmos og opblødte havrefras. Det gad vi jo heller ikke leve af.

Maden skal være spændende og smage godt – også til baby. Derfor skal man selvfølgelig følge de anbefalinger, der er fra Sundhedsstyrelsen ift. små børns kost, men bemærk også, at der fra barnet er 6-9 mdr. og frem sker en ændring af anbefalinger for både i forhold til f.eks. nitratholdige fødevarer og mælk. Nemlig at barnet godt må få disse ting i begrænset mængde som en del af en varieret kost. Læs evt. mere under “ofte stillede spørgsmål om spædbørns ernæring” (Sundhedsstyrelsen) HER. Alderen fra 6 mdr. til 2 år handler netop om, at barnet gradvist får en kost der bliver som resten af familiens.

Frokostidéer til det lille barn (fra 6 mdr.)

Kombiner gerne så der både er noget energitæt med protein og kulhydrater, kød/fisk og lidt frugt/grønt og følg sundhedsstyrelsens anbefalinger.

 

KØD, ÆG OG FISK

Frikadeller og kogte kødboller

Fiskefrikadelle

Dampede eller ovnbagte stykker fisk

Fiskefillet

Sild

Kogte æg

Stykker af scrambled eggs

Æggemuffins

 

SMØREPÅLÆG

Makrelguf

Leverpostej

Laksepaté

Torskerogn

Smørreost

Hummus

Most avocado

Most banan

Grøntsagsmos

 

GNAVEGRØNT

Blancheret broccoli i buketter

Kogte blomkålsbuketter

Majs

Ærter

Bagte squashstave

Peberfrugt i stave – evt. bagte

Kogte hele lange grønne bønner (haricot verts)

Agurkstave (skåret som trekantede stave eller i ringe)

Cherrytomater (skåret i kvarte)

Avocadostykker

Bløde pomfritter af sødkartoffel, pastinak, kartoffel eller gulerødder

 

FRUGT

Hindbær (i kvarte)

Jordbær (i mindre stykker)

Blåbær (i kvarte)

Vindruer (i kvarte og evt. halveret der igen)

Banan (i stave)

Melon (i både eller mindre stykker)

 

KULHYDRATER

Bondebrød (skåret i stave eller små hapsere)

Kernefrit rugbrød (skåret i stave eller små hapsere)

Pastaskruer

Kogt kartoffel (i stave eller tern)

Kartoffelrösti

Pandekager af forskellig slags

Madmuffins

 

OST

Cheddar, emmentaler, mozzarella eller gouda f.eks. kan indgå i mindre mængder i en varieret kost (serveret som stave eller små tern)

 

Udfordr dit barns smagssans

Server gerne ting der udfordrer babys smagssans, hvor det giver mening. F.eks. en skive citron til fisken, lidt syltet rødbede til leverpostejen, små stykker af cornichoner til frikadeller eller små stykker oliven til pastaen. Præsenter også barnet for en smule remoulade eller ketchup eller en hjemmerørt dressing til maden i helt små portioner.

 

De hjemmelavede ting

Dem har jeg masser af opskrifter på – lige fra babyvenlige pølsehornsstave og frokostmuffins til hjemmelavede smørepålæg. Følg linket herunder og gå på opdagelse i mine mange frokostopskrifter til baby.

3 kommentarer

  • Trine

    Jeg elsker at jeg har fundet din hjemmeside!! Det er mig dog en gåde hvorfor der på dine billeder er agurk skiver uden det i midten. Jeg er blevet fortalt ca 10.000 gange at jeg skal skrælle agurken og give agurk uden skræl.

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Forstadsmor

      Hej Trine
      Hvor er jeg glad for at du synes du kan bruge min hjemmeside 🙂
      Jeg skar i lang tid agurk i trekantede stave ELLER i ringe som her med hul i midten. Begge former for at undgå kvælningsfare. Ringene elskede Adam at holde ved da han var lidt yngre. Og når han bed stykker af var det små buede stykker (fra ringen) og dermed ikke et stort rundt stykke der kunne sætte sig i halsen. Og ja sås syntes han dengang at formen var spændende. Håber det opklarer det for dig 🙂

      Siden  ·  Svar på kommentar
    • Forstadsmor

      Og at agurkeskræl skulle være farligt har jeg ikke hørt 🙂 Det gør dem dog lidt hårdere at tygge af.

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Torskerognsmousse til de mindste (+6 mdr.)